Sunday, February 20, 2011

Kenyataan Penting Majma' Ahlul Bait Tentang Kebangkitan Rakyat Bahrain

Berikutan serangan terhadap perhimpunan aman warga Bahrain yang menyebabkan ramai terbunuh. Majma' Ahlul Bait (a.s) mengeluarkan pernyataan rasminya. Terjemahannya adalah seperti berikut:


Kenyataan penting Majma
بسم الله الرحمن الرحيم
ولا تحسَبَنَّ اللّهَ غافلاً عَمَّا يَعمَلُ الظَّالمُونَ إِنَّما يُؤخِّرُهُم ليَوم تشخَصُ فيه الأبصار
Beberapa negara di rantau ini telah belajar tentang situasi gelombang kesedaran terhadap Islam dan tuntutan keadilan. Satu demi satu ummat bangkit bermula dari negara Tunisia dan disusuli dengan Mesir. Mereka sedaya upaya bangun untuk melangsungkan demonstrasi dan perhimpunan, sehingga diktator yang cukup sinonim dengan barat berjaya digulingkan. Umat Islam di negara-negara lain juga turut menuntut hak-hak yang diabaikan oleh pemerintah. Mereka mula mengadakan perhimpunan dalam erti hak-hak asasi seorang warganegara dalam negara yang merdeka dan demokrasi.

Tidak ubah sebagaimana rakyat Mesir menjatuhkan kerajaan mereka, gelombang tuntutan kebebasan ini telah sampai ke tepian pantai Bahrain. Mereka memulakan perhimpunan secara aman dan melaungkan tuntutan plan pemulihan yang telah dipersetujui oleh kabinet kerajaan selama beberapa tahun yang silam.
Namun malang sekali dan sungguh mengejutkan, seruan warga Bahrain yang tidak berdosa ini dibalas dengan tindakan yang sangat keras.

Bermula dengan kematian dua pemuda warga negara ini,  serangan ganas berterusan ke atas perhimpunan di dataran Lu'lu'ah dan ia telah menambah jumlah kematian. Situasi ini telah memancing perhatian dunia yang semakin hairan dan bimbang terhadap masa depan negara ini.

Merujuk kepada musibah besar ini, Majma' Ahlul Bait (a.s) sebagai sebuah institusi antarabangsa dan bukan kerajaan, yang juga mempunyai keanggotan beratus elit pencinta Ahlul Bait (a.s), menyatakan beberapa perkara penting untuk perhatian dunia sejagat:

1. Sudah beberapa tahun negara-negara barat yang kononnya memperjuangkan demokrasi telah melaungkan hak asasi manusia dan kebebasan.


Sebagai balasan  pengertian mereka terhadap hak asasi kemanusiaan ini, mereka telah menyediakan pula alat kelengkapan untuk menindas pejuang kebebasan yang sejati. Mereka harus menjawab jikalau benar ketulusannya dalam memperjuangkan hak asasi anak tempatan.

Mengapakah mereka tidak berani berdepan dengan negara-negara sumber modal yang melakukan operasi ganas ini?.

2. Kami inginkan raja Bahrain berdepan dengan penuntut hak dengan kebijaksanaan, logika akal, hukum syarak dan undang-undang. Janganlah menghadapi mereka dengan kelengkapan alat senjata sehingga membunuh ramai rakyat jelata sendiri. Tidak ada keraguan lagi, berdepan dengan warganya yang berani ini tidak akan membantu menyelesaikan masalah Bahrain, malah ia akan meluaskan perpecahan yang lebih parah
.
3. Kami inginkan pegawai kerajaan, pihak berkuasa dan keselamatan Bahrain tidak menumpahkan darah saudara-saudara sendiri. Ingatlah akibat buruk dunia dan akhirat untuk diri sendiri.

4. Undangilah semua parti-parti politik berdialog dan bermuzakarah. Kami menggesa kebuntuan politik negara ini ditangani tanpa keganasan.

5. Kami mengecam campur tangan negara-negara luar untuk meleraikan demonstrasi. Kami sedang mengawasi semua sekutu Bahrain dan kuasa besar dunia yang masuk campur urusan dalaman negara ini.

6. Kami menuntut badan-badan hak asasi manusia menekan pihak pemerintah Bahrain supaya mereka tidak meremehkan hak-hak kemanusiaan dengan lebih luas terhadap warganya. Begitu juga kami harapkan daripada aktivis-aktivis perubatan dan kesihatan sedunia. Bersegeralah membantu golongan yang ditindas dalam negara yang bergolak ini.

Majma' Ahlul bait (a.s) mengutarakan kecamannya terhadap beberapa peristiwa di Bahrain. Sesungguhnya warga Bahrain yang tediri daripada berbagai mazhab mampu menegakkan keselamatan dan realiti demokrasi dalam negara mereka dengan sabar dan tawakkal kepada Allah untuk meninti jalan kemenangan.

و ما النصر الا من عند الله العزيز الحکيم (سوره آل عمران ـ آيه 126)
Majma' Ahlul Bait
 13 Rabi'ul Awwal 1432
 


ABNA.ir

No comments:

Post a Comment