Saturday, February 26, 2011

Deklarasi Majlis Penutup Persidangan Antarabangsa Perpaduan Islam



Deklarasi tentang kepentingan perpaduan umat Islam telah menutup majlis Persidangan Antarabangsa Perpaduan Islam ke-24


Deklarasi majlis penutup Persidangan Antarabangsa Perpaduan IslamAgensi Berita Ahlul Bait (ABNA.ir) - Persidangan Antarabangsa Perpaduan Islam ke-24 menutup majlisnya dengan pembacaan sebuah deklarasi tentang kepentingan perpaduan umat Islam.
Deklarasi ini telah menilai langkah-langkah penting perpaduan Islam dalam 30 agenda gerak kerja Pendekatan Antara Mazhab-Mazhab Islam yang disertai 750 ilmuan sambil mengenepikan perbezaan politik, akidah, sejarah mahupun fiqh yang diikuti penganut agama.

Dalam deklarasi ini, para peserta menganggap umat Islam berada dalam cabaran besar yang menyasarkan bidang akidah, identiti budaya, dan landasan-landasan eksistensi serta peranan peradaban Islam.

Pada bahagian lain deklarasi itu menyatakan, “Musuh berusaha dengan berbagai konspirasi pemecah belah untuk memundurkan umat Islam dalam segenap segi lapangan selain bergantung dengan pengaruh dengan barat".

Para peserta menganggap hawa nafsu, orientasi politik, dan maraknya sikap fanatik buta dari beberapa pengikut mazhab terhadap mazhab-mazhab lain, telah melahirkan perbuatan salah seperti fenomena pengkafiran, ekstrimisme, dan kepuakan. Menurut mereka kesan-kesan negatif fenomena itu akan melemahkan keupayaan umat Islam dan membuka jalan bagi pihak musuh menyerang akidah dan pemikiran murni berilmiyah.

Di penghujung deklarasi ini, peserta-peserta menekankan betapa pentingnya sikap saling hormat menghormati, menyerahkan perbahasan-perbahasan ikhtilaf kepada ulama dan pakar sambil tidak menghina simbol suci antara satu sama lain.

Deklarasi ini juga turut menghargai fatwa bersejarah Pemimpin Agung Revolusi Islam Iran atau Rahbar, Ayatullah Al-Uzma Sayid Ali Khamenei tentang haramnya penghinaan terhadap tokoh-tokoh mazhab Islam, di mana fatwa ini mendapat sambutan meluas daripada para ulama besar dan umat Islam.

Menurut laporan ini, dengan kesedaran betapa pentingnya memisahkan orang ramai dari ketaksuban demi untuk mendekatkan hubungan antara mazhab-mazhab dalam Islam dalam berbagai bidang, para peserta menyeru hendaklah sebuah mazhab tidak disebarkan di tengah pengikut mazhab lain.

Bahagian lain penghujung deklarasi ini mengecam pencerobohan Zionis ke atas bangsa Palestin yang masih bersabar sambil memuji keberanian dan kegagahan mereka.

Deklarasi ini menegaskan tentang pentingnya menyedari dan memerhatikan hak-hak rakyat Palestin untuk mewujudkan kerajaan merdeka di seluruh pelusuk Palestin hingga ke ibukota Baitul Maqdis sementara warga asal dikembalikan ke ibu pertiwi mereka. Para peserta meminta masyarakat antarabangsa mengutuk dan menghukum jenayah regim Zionis.

Para peserta dalam Persidangan Antara Mazhab Islam menganggap kebangkitan adalah hak-hak sebuah bangsa namun menurut pandangan Islam, pemberontakan yang berasaskan operasi keganasan dikecam.
Mereka juga menyanjung tinggi pencapaian kemenangan gemilang bangsa-bangsa Islam seperti di Tunisia dan mesir yang menentang regim diktator sambil meneruskan gerakan menuntut hak-hak nasional menurut perundangan.

Antara pernyataan dalam penghujung deklarasi persidangan ini ialah pujian terhadap jihad bangsa Iran dan pegawai-pegawainya untuk menghidupkan agama Allah dan melaksanakan hukuk-hukum Islam dalam semua lapangan kehidupan. Selain itu para pesera mengecam sebarang bentuk komplot menentang proses tersebut.
Para peserta sempat memberikan sokongan mereka terhadap usaha Republik Islam Iran dalam meluaskan keupayaan nuklear untuk tujuan keamanan. Selain itu mereka mengecam tindakan menghalang hak negara ini dengan berasaskan undang-undang antarabangsa.

Akhirnya para peserta menyampaikan terima kasih mereka kepada pemimpin agung Revolusi Islam Iran dan Majma' Taqrib Mazhab Islam yang menjadi tuan rumah untuk menganjurkan persidangan ini.

Persidangan Antabangsa Perpaduan Islam ke-24 ini telah berlangsung dengan jayanya bermula dari tanggal 19 hingga 21 Fabruari di Tehran. Persidangan ini disertai oleh beberapa orang cendiakawan dan ilmuan dari negara Afghanistan, Jerman, Rusia, Indonesia, Iraq, Lubnan, Arab Saudi, Thailand, Al-Jazair, Yunan, Amerika, Australia, Denmark, Oman, Qatar, Kuwait, Mesir dan beberapa negara lain.

 

Wakil Malaysia dalam persidangan ini ialah Ustaz Syaikh Abdul Ghani Shamsudin.

 

Sumber: Abna.ir

No comments:

Post a Comment