Friday, February 24, 2012

Rang Daftar Pemilih Tambahan yang pelik, apa yang Pakatan Rakyat dah buat?



Aku dah tulis panjang lebar pasai Rang Daftar pemilih Tambahan suku ke-2 2012 baru ni. Kalau ada yang tak baca lagi boleh baca artikel aku yang bertajuk "rDPT2011s4 - SPR ni tak habih-habih buat kerja CELAKA?" tu.

Selain artikel yang aku tilis tu aku cuma jumpa 2 artikel yang ulas bab tu. Yang pertama Kenyataan media oleh PAS Perak yang turut disiarkan oleh Tranungkite bertajuk "RDPT S4 / 2011 Meragukan: PAS Perak Desak SPR Perjelaskan Segera" dan yang kedua artikel oleh Malaysiakini bertajuk "Pembangkang pertikai daftar pemilih tambahan."

Aku taktau setakat mana jentera pilihanraya Pakatan Rakyat ambil serius isu ni tapi setakat ni nampak macam Pakatan Rakyat langsung tak ambil serius. Takkan pulak kot depa ambil tindakan senyap-senyap.
 
Aku malas nak salin balik apa yang aku dah tulis dan dua artikel Tranungkite dan malaysiakini tu, cumanya aku nak tanya apa tindakan Jentera Pakatan Rakyat setakat ni berkaitan isu ni.

Kalau ikut PAS Perak:
Kami yakin rang kali ini mungkin rang yang terakhir yang akan disahkan sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke – 13 nanti. Persoalan yang timbul, adakah SPR menyembunyikan sesuatu pada rang kali ini? Apakah alasan yang pihak SPR akan berikan berikutan tindak drastik tersebut? Oleh yang demikian, kami memberikan tempoh seminggu kepada SPR untuk menyelesaikan persoalan ini dan membekalkan segala maklumat tersebut kepada Parti Politik sepertimana sebelum ini. Dan kami mendesak agar RDPTs4/2011 yang dalam tempoh semakan tersebut perlu ditangguhkan dari diwartakan sehingga segala keperluan ini dipenuhi! - Ibid.
Kalau kira dari tarikh artikel Tranungkite tu 14 Februari maknanya dah habih tempoh seminggu. Mungkin kut PAS Perak perlu masa lagi untuk buat keputusan apa yang akan depa buat. Cumanya aku harap sangat ada tindakan yang sesuai bukan saja di peringkat negeri Perak tapi juga di peringkat nasional.

Pada aku tindakan yang paling sesuai adalah macam yang dicadangkan oleh PAS Perak tu. Buat la apa pun mungkin sampai tahap cabar di mahkamah, yang pentingnya kita kena pastikan rang tambahan tu tidak disahkan untuk diguna masa PRU13 nanti terutama sekali kalau parlimen dibubar dalam masa terdekat ni.

Sumber: Cenangau

No comments:

Post a Comment